torsdag den 31. marts 2011

Biotop 6

Biotop 6
Biotopens:
Lufttemperatur ( dag) gennem de sidste 14 dage: fra 1 gr. – 8 gr.
Jordtemperatur ( dag) gennem de sidste 14 dage: fra 0 gr. - 4 gr. ( ca. 7- 10 cm. Under jorden i skovbund, målt v. kl.08. om morgenen, efter at termometeret har siddet i jorden natten over.)

Flora i biotopen: Vintergækker og erantis

Fauna: Ikke langt fra biotopen så jeg forårets første bille: En oliebille på ca. 4 cm.



Så har jeg for første gang ( så vidt jeg husker) set en spætte for ca. 3 uger siden, som holder til i et gammelt dødt træ tæt på min biotop. Den sad dog så højt oppe at jeg ikke kan give nærmere beskrivelse af hvordan den så ud, men lyder og dens bevægelser var ikke til at tage fejl af  faktisk var vi nogle stykker der gik helt i stå med vores aktivitet, da vi hørte lyden af den.
En uge forinden så jeg en ugle. Den sad i et træ ca. 100 meter fra mig. Desværre fløj den inden det lykkedes mig at fange den på et billede. Den var ca. 30 cm. Høj og lysebrun med mørke fjer indimellem. Da den var tavs i den tid, kunne jeg ikke ud fra lyde tyde hvilken art det var, mit gæt er dog en natugle, som er den mest udbredte race i Danmark.
http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=07610

Hvordan er din opfattelse af, hvordan der skal arbejdes med matematik i børne haven?

A. Som en aktivitet for sig. Skoleforberedende aktiviteter. Begynder med dette lidt før barnet skal begynde i børnehaveklassen.

B. Det er en naturlig del af alle situationer i dagligdagen i børnehaven. Det er unødvendigt at prioritere eller stimulere.

C. Matematik er ikke noget for små børn. De vil lære det, når de kommer i skole.

Drøft beskrivelserne ovenfor. Hvilke konsekvenser har de enkelte holdninger i forhold til arbejdet med børnene. Hvem er du mest enig med? Formuler din egen udtalelse om, hvad matematik er for børnehavebørn!
Jeg mener at matematikken ikke skal indgå i børnehaven som et decideret arbejdsområde, men gerne må leges ind i samtaler hvor man kan tælle benene på et dyr eller tælle ting generelt på en måde så børn introduceres til tal.
Jeg mener at man skal huske at børnehaven er et førskole tilbud, dermed sagt kan skole forberedende aktiviteter indgå som et tilbud for de større børn som inden længe starter i skolen. Ikke alle børn er lige motiveret for disse aktiviteter, jeg tænker at det derfor stadig er vigtigt at de leges ind.
Børnehavens primære opgave som skoleforberedende institution, må være at forberede og lære børnene de adgange til fællesskabet hvor selve undervisningen i skolen senere vil foregå, men ikke overtage decideret matematik undervisning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar