tirsdag den 25. januar 2011

Dyrehold







Jeg har valgt bænkebidere. Da sneen stadig lå højt i haven, fandt jeg dem nederst i en brændestak. Til min overraskelse fandt jeg en masse små ”unger” og undrede mig over at det er nu til vinter at de formerer sig. Samtidig var jeg spændt på om jeg fik den rigtige mor med og hvad der ville ske hvis jeg ikke gjorde eller spiller det mon en rolle??
Da jeg skovlede den frosne jord op, så jeg at der fulgte andre små uidentificeret kryb med, samtidig var det dejligt at støde på små gule plantespirer som indikerede at foråret så stille viser sine tegn under jorden.


Fakta om bænkebidere:
Bænkebidere har 14 ben og tilhører arten krebsdyr, hvor denne art gennem tiden har udviklet sig til leve på landjorden. Dog ånder de stadig gennem en slags gæller,som oprindeligt er deres bagkropsben men som gennem evolutionen nu fungerer som gæller. Samtidig kan vandet trænge igennem deres hud hvilket betyder at de faktisk kan drukne.
Bænkebidere er meget lyssky. De tørrer hurtigt ud for de fordamper vand både gennem hud og gæller. Derfor holder bænkebidere til på mørke og fugtige steder.
Dette kan observeres når man væder jorden med vand og ”simulerer” regnvejr. Meget hurtigt kommer bænkebiderne til overfladen. Altså er de meget følsomme overfor ydre påvirkninger, så som fugtighed og lys / mørke.



Alt blev anbragt i en høj glasvase, sammen med nogle løvblade. Vasen måler ca. 15 x 15 cm og er ca 40 cm høj. Der ligger et lag af ca. 8 cm. Jord taget fra et surbunds bed som ligger umiddelbar i nærheden af brændestakken. Der er puttet hjertebladsblade samt andre uidentificerbare visne blade ned i vasen, desuden et stykke bark og plantespirer af ukendt sort.

Efter uger med de samme blade, er et blad nu næsten spist, dvs. bladet ligner et brunt spindelvæv hvor kun små dele af bladet er tilovers. En tilstand jeg ofte har set i naturen, dog uden at vide hvilken proces der ligger bag.

Fra siden kan jeg se små luftbobler i jorden samt gange, desværre har kameraet ikke kunne vise dette, billedet blev bare mørkt eller jeg fik et spejlbillede af kameraet på reflektion i glasset.

Dyrehold : Bænkebidere er nok mest egnet til børnehave børn fra 3 – 6 år der finder interesse i at observere dyr som vi finder omkring os. Bænkebiderne stiller ikke de store krav.

Børnehavebørn i alderen 3 -6 år:
Der indhentes litteratur om den valgte dyreart. Sange omkring dyrearten anvendes samtidig i forløbet. Jord, bark ect. Fyldes i et akvarium sammen med børnene og der snakkes om hvilket nødvendigt indhold der kræves for at dyrene trives.
Der laves plancher med billeder af dyrene og deres økosystem.
Der der kan eksperimenteres med om de spiser rester af børnenes madpakke agurk tomat ect.

Jf. Dagtilbudsloven § 7 stk. 3 og 8 stk. 2 og 3 i formålserklæringen.
• Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.

Pædagogen står for anskaffelse af akvarium samt evt. andre praktiske nødvendigheder: relevant litteratur, sangmateriale der omhandler bænkebidere, kamera til dokumentation.
Selv bænkebidere kan dø, det er derfor vigtigt at inddrage levetiden og hvad der kan være til hindre for at bænkebidere kan dø før tiden. Hvis pasning uddelegeres til børnene er det vigtigt at være obs på hvad en evt. død bænkebider kan udløse hos et barn der har sørget for pasningen. Det er altså pædagogens overordnede rolle at følge op på at opgaverne udføres af børnene i det omfang som de magter. Samt sørge for efter endt projekt at de sættes tilbage i deres eget miljø.

Projektet kan afsluttes med en fælles kreativ fremstilling af dyrenes liv, økosystem eller forplantning. Her et eksempel på et børnehave projekt. Her har børnene i en børnehave lavet en bænkebider af skumgummi, samt unger for at illustrere hvordan moren bærer på ungerne.
(Kilde: http://www.vestrehus.dk/Dyresider/smaadyr.htm)
Vi har i øvrigt hele 27 arter af bænkebidere i Danmark, og kun en enkelt art – kuglebænkebideren – kan rulle sig sammen til en kugle.
( Kilde: http://www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyr/1062.html)


Vidste du det at:
Tidligere anvendte man tørrede bænkebidere som vanddrivende middel eller som en kur for at uddrive blæresten. Det lille kræ kunne også bruges, hvis det var hesten, som havde vandladningsproblemer. En bænkebider anbragt i hestens urinrør kunne klare denne sag.
Desuden tilberedes bænkebidere i nogle lande som delikatesser, stegt på panden 


Tilføjelse:
Og lige som jeg troede at jeg var færdig med opgaven her, afslørede et nærmere blik på min "bænkebiddervase" at der lå bænkebidderæg ( små hvide kugler samlet i en klump på ca. 1 x 1 cm.) i et hjørne af vasen ca. 4 cm. under overfladen...da der var frostvejr udenfor har jeg derfor valgt at beholde dyrene indenfor og følge processen...
Idag ca. 14 dage efter, er æggene ikke længere synligt, istedet kan jeg se flere bitte små bænkebiddere som kravler rundt i det lufthul under jorden. Billeder følger, desværre kun af æggene da de små ikke er mulige at fange på et billede.

LITTERATURLISTE:
Dybbro, Tommy

Byens dyr og planter

1. udgave. 2001. 167 sider, illustreret i farver

Forlag: Politiken

Emne: byer ; dyr ; planter ; dyreliv ; planteliv ; håndbøger

Fra 12 år

Indhold: På opdagelse i byen ; Naturen i byen ; Regnorme ; Bænkebiddere og... tusindben ; Insekter og spindlere ; Snegle ; Padder og krybdyr ; Fugle ; Pattedyr ; Svampe ; Laver ; Mosser, padderokker og bregner ; Urter, buske og træer.



Elektroniske kilder:

http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fda.wikipedia.org%2Fwiki%2FB%25C3%25A6nkebider&h=aa55d
http://www.vnat.dk/Undervisningsaktiviteter/naturteknik/01_01.pdf

http://www.vestrehuhttp://
www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyr/1062.html
s.dk/Dyresider/smaadyr.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar